
Kernwaarden - Kwestie van Opvoeden
‘Pappa is niet boos, wel een beetje razend verdrietig’.
Vrijwel elke ondernemer kent het: frustratie na fuck-ups van nieuwe medewerkers. Maar ja, als je groeibedrijf nog in de kinderschoenen staat, hoort opvoeden erbij. En nee, dat gaat niet alleen over leren ‘wat’ er moet gebeuren – maar vooral over ‘hoe’ en ‘waarom’. Kortom, deze blog gaat over kernwaarden als fundament onder je bedrijfscultuur, bepalend voor jouw succes of falen.
Waarom dit belangrijk is? Omdat ALLES dan makkelijker wordt. Elk bedrijf draait om mensen die dingen doen. De toppers doen de juiste dingen, op de juiste manier — en snappen voor wie en waarom. Dat zijn de medewerkers die jou als ondernemer bevrijden uit je dagelijkse operatie en je bedrijf succesvol maken. Dus je wil zoveel mogelijk toppers, toch? Hoe dan?
Waarde(n)volle bedrijfscultuur
Weet je nog… de oerknal van je bedrijf? Toen heb je vast wat strategische krabbels op papier gezet… ergens diep in je PC schuilt ongetwijfeld een strategiedocumentje met een verdwaalde missie en wat bedrijfswaarden?
Maar intussen heeft je onderneming allang een eigen cultuur, organisch ontwikkeld door mensen die onder jouw leiding hun dagelijkse ding doen.
De meeste ondernemers hebben wel een een lijstje gewenste eigenschappen, vaak zichtbaar in personeelsads: klantvriendelijk, teamplayer, innovatief, verbinder etc. Maar er zit vaak een gapend gat tussen deze containerbegripen en het echte gedrag op de werkvloer. En heb je eenmaal een zieke bedrijfscultuur, dan los je dat niet op met een lijstje nieuwe waarden.
Inconvenient Truth
In de afgelopen jaren heb ik heel wat strategiesessies gehad met startups, daar rolden dan prachtige missies, positioneringen, benefits en kernwaarden uit. Het voordeel van piepjonge teams is dat je de bedrijfscultuur nog kan sturen. Ben je verder in je ontwikkeling, dan wordt dat al lastiger. Maar zelfs met frisse startups, is de praktijk hardnekkig gebleken. Iets met de bekende 1 % inspiratie en 99 % transpiratie.
Eigenlijk komt het erop neer dat een ineffectieve bedrijfscultuur jouw schuld is.😊 Jij bent immers de ondernemer - leader of the tribe – en daarmee verantwoordelijk voor het gedrag van je team. Een beetje als thuis: je dochter opgepakt voor winkeldiefstal ; je zoon crasht je nieuwe bolide; je hond verscheurt de bank et cetera. En wie draait er voor op??
Shit happens, ook buiten je schuld, maar je kan in ieder geval het goede voorbeeld geven. Of juist niet.
Mushroom Management
Zo heb ik eens een MT meegemaakt dat opvallend bedreven was in mushroom-management. Dat werkt als volgt: 1) houd iedereen in het donker, 2) voer ze bullshit, 3) verwacht desondanks wonderen.
De gevolgen zijn cascadisch voorspelbaar:
- Er ontstaat een onveilige omgeving met veel geroddel
- Vertrouwen maakt plaats voor wantrouwen
- Proactieve medewerkers worden reactief
- Betrokken medewerkers haken af
- Ziekteverzuim loopt op
- Prestaties kelderen
- Verloop escaleert
- 1-sterren reviews
- Klanten haken af
De impact van je gedrag op je team is NIET te onderschatten. De bottleneck zit altijd bovenaan de fles, dus daar zit ook de oplossing om het tij te keren.
Vliegwiel van Gedrag
Wil je het jezelf makkelijker maken? De bekende bedrijfsgoeroe Verne Harnish adviseert een aanpak die voldoet aan de voorwaarde van een gezegde: makkelijk te onthouden en ontleent aan lange ervaring.
Vergelijk het ontwikkelen van een succesvol team met het opvoeden van je kinderen. Waarbij je goed gedrag beloont, en slecht gedrag corrigeert.
• Stel een handvol regels op
• Herhaal die regels iedere dag
• Neem het goede voorbeeld
Goede kernwaarden komen voort uit je missie, je eigen overtuigingen en intenties en de heersende cultuur binnen je bedrijf. Grote kans dat je beste medewerkers een aantal van de belangrijkste waarden - passend bij jouw unieke, eigenzinnige cultuur – iedere dag laten zien.
Een mooi voorbeeld uit de praktijk: Atlassian Core Values
Aan jou als ondernemer om deze waarden vast te leggen, tot leven te brengen en bewust te blijven activeren. Denk hierbij aan de kracht van herhaling en storytelling (value-in-action stories).
Tot slot nog even de grote voordelen van een gezonde bedrijfscultuur:
- Zorgt voor vertrouwen, samenwerking en eigenaarschap
- Levert betere service en sterkere klantrelaties
- Verhoogt je reputatie en daarmee je merkkracht
- Verlaagt ziekteverzuim en verloop
- Maakt je bedrijf efficiënter
- Geeft jou als ondernemer meer vrijheid en rust
Wordt vervolgd
******************************
Wil jij meer grip op je bedrijf?
Download gratis het e-book ‘Sneller en Slimmer Groeien’ en ontdek hoe je met een totaalaanpak je bedrijf sneller en evenwichtiger kunt opschalen