
Strategy? What Strategy?
‘Kan je geld verdienen met je briljante idee?’, dat is de hamvraag bij startende ondernemers. Zijn voldoende mensen bereid hun portemonnee te trekken voor jouw aanbod? Ofwel: heb je een klinkende product-market fit?
De weg van prototypes naar een goeie marktfit loopt dwars door ‘the valley of death’. Wie snapt welk proces en welke strategie tot succes hebben geleid, kan dit herhalen en opschalen. En verwachtingen van investeerders beter managen.
Dit is de eerste van 3 blogs over strategie voor startups/early scaleups.
Crashcursus
Een bedrijf starten is een crashcursus omgaan met onzekerheid. Dat de dingen niet zo lopen als gepland is zeg maar het ‘nieuwe normaal’. Friends, family & fools hebben geld in je bedrijf gestopt in ruil voor een mooi plan. Maar dit plan loopt vaak anders.
Met het einde van je runway in zicht, kan je jezelf twee dingen afvragen:
- Vallen je resultaten tegen door teveel optimisme, slechte planning of executie?
- En kan het ook zijn dat je heel veel hebt geleerd?
Het smeden van een winstgevend business model is een keihard, iteratief proces van trial & error, waarin ook elke misser een stap vooruit kan zijn.
Bouwen, meten, leren
Stel dat je belangrijkste opdracht is om te leren. Jouw startup/ early scaleup draait om een briljant idee dat je wil omzetten naar een steeds beter product. Een product dat steeds beter matcht met een bestaande (of nog te ontginnen) behoefte.
Dat roept direct de bekende vragen op:
- Welk probleem los je op?
- Wie zijn je ideale klanten?
- Wat is hun échte behoefte?
- Hoe sluit jouw oplossing hier op aan?
- Wat zijn je klanten bereid te betalen? Etc
Antwoorden vinden op deze vragen kost veel tijd, energie én geld.
Eric Ries, auteur van de bestseller ‘The Lean Startup’, beschrijft het als volgt: The fundamental activity of a startup is to turn ideas into products, measure how customers react, and then learn whether to pivot or persevere.
Wat doe je dus de hele dag? Bouwen, meten, leren en vervolgens besluiten of je moet omdraaien of lekker doorrijden. Voor jezelf, je team en je investeerders is dit vaak frustrerend, maar onlosmakelijk verbonden met een startend bedrijf.
Ontdekkingsreis
Als startend ondernemer weet je waar je heen wil, maar de route verandert telkens. Je strategie is dan ook meer een reis dan een plan. Je test aannames, treft onverwachte obstakels, ontdekt nieuwe kansen en stuurt continu bij. Dat maakt de reis avontuurlijk en waardevol.
Het vereist ook dat je leert om te leren. Je opereert altijd in een unieke context – hoe doe je iets wat niet eerder is gedaan? Vanuit telkens nieuwe hypotheses – als dit, dan dat – ontwikkel je een leerproces van vallen en opstaan, onderweg naar jouw product-market fit en daarmee een winstgevende business.
En op een dag is het zover: de eerste mensen schaffen je product aan! Nu kun je feedback gaan verzamelen van je eerste betalende klanten en start een volgend proces. Hoe voorkom je dat je inwisselbaar wordt? Standing out vs Blending in.
Meer daarover in de volgende blog.
******************************
Wil jij meer grip op je bedrijf?
Download gratis het e-book ‘Sneller en Slimmer Groeien’ en ontdek hoe je met een totaalaanpak je bedrijf sneller en evenwichtiger kunt opschalen