Dringend? Lekker Belangrijk!
Je prio is duidelijk vandaag: strategiepresentatie afronden voor de AvA komende vrijdag. Agenda leeggepland, knallen maar!
09.17: Net begonnen, telefoon gaat. Die ene klant over een onbetaalde factuur. En of ik wel wist dat z’n kat was overreden door de bezorger, niet de eerste keer… ja, dezelfde kat
10.07: Lisa van marketing voor je neus. Haar pc is hopeloos vastgelopen. Nee, de IT-dude kan ze niet meer bellen, want inmiddels haar ex… awkward! Kan jij even…?
10.21: Gestommel beneden, een leverancier… dacht dat ie een afspraak had, helemaal uit Zwolle. Veel nieuwe orders, dus wel belangrijk… koffie?
11.35: Terug achter je pc… hoofd vol vieze ziektes en andere ellende van de leverancier, in geur en kleur overgedragen in een prettig gesprek.
12.05: Shit, cijfers Q1 kloppen niet… boekhouder bellen. Niet aanwezig… 3 weken op workation in Namibië…zonder wifi!
12.35: Printer spuugt ineens hiërogliefen uit… wat nu weer?? IRMÁÁÁ!!
13.00: Blik op je scherm… lege slides. Maar even lunchen, rest van de middag meetings… vanavond verder.
Getting things done
Best lastig om effectief te blijven in een klein, groeiend bedrijf. Vanuit meerdere rollen ben je vaak brandjes aan het blussen. Sommige zaken zijn dringend en belangrijk. Andere NIET dringend, NIET belangrijk. De Stevie Wonder van managementliteratuur – Stephen Covey - heeft hierop z’n beroemde timemanagement matrix gebaseerd. Grijsgedraaide maar springlevende evergreen.
Kwadrant 1
Drukke ondernemers zitten vaak in kwadrant 1: dringend én belangrijk. Maar is alles even dringend en belangrijk? Of is het dringend voor anderen? Er zijn ook veel ondernemers die DENKEN dat ze in kwadrant 1 zitten, maar zich volledig gesetteld hebben in 3 en 4. Lekker belangrijk. Zeker als je bedrijf groeit, is het cruciaal om je echte prio’s scherp te hebben.
Zo heb ik jaren geleden eens een ondernemer meegemaakt die zich met alles en iedereen bezighield, behalve met z’n eigen prioriteiten. Lekker druk de hele dag en alles wat moeilijk en vervelend is voor je uitschuiven. Een dure hobby, want uiteindelijk heb je zoveel brandjes, dat je hele tent in de fik staat.
Kwadrant 2
In een groeibedrijf zijn veel zaken ook urgent én belangrijk. Daar kan je niet omheen. Maar wordt het teveel, dan koers je af op een burnout. Welke brandjes zijn te voorkomen? Welke zaken kan je uitbesteden? Het lullige is: de ondernemer zelf is vaak de bottleneck binnen het bedrijf… simpelweg omdat hij weigert taken te delegeren. Zelf kan hij het nou eenmaal sneller…
Effectieve ondernemers zitten veel in kwadrant 2: WEL belangrijk, NIET dringend. Dit is de zone van strategie, van reflectie, van groei. Hierin maak je tijd vrij voor relatiebeheer, innovatie, procesverbetering en je eigen ontwikkeling. Je werkt aan je bedrijf, in plaats van fulltime in je bedrijf. Zo voorkom je een hoop brandjes en ontstaat er meer rust, structuur en focus.
Ruimte voor wat écht telt
Als je bedrijf groeit, moet jij ook meegroeien. Dat begint met ruimte maken in je agenda en vooral in je hoofd. Door je los te maken van de waan van de dag, kan je puzzels gaan oplossen. Zit je nog op de juiste koers ; hoe krijg je je team meer betrokken en gemotiveerd ; hoe kan je de belangrijkste processen verbeteren ; hoe kan je meer klanten aantrekken ; hoe kan je sneller, beter en goedkoper produceren ; welke trends vormen een kans of bedreiging ; wat doen je concurrenten en waarom. Kortom, uitzoomen naar het grotere plaatje.
Delegeren op vertrouwen
De sleutel tot meer ruimte in je agenda ligt bij het verzelfstandigen van je team. Dat is tevens een lesje ‘loslaten’ waarin je taken delegeert in vertrouwen. Met dat vertrouwen geef je anderen ook meer verantwoordelijkheid zodat ze kunnen groeien. Hierin speelt je bedrijfscultuur een cruciale rol.
Heb je een kudde ‘ja-knikkers’ opgekweekt? Dan is er werk aan de winkel. De basis van je bedrijfscultuur is een van de meest essentiële onderdelen van je strategie: KERNWAARDEN.
Kom ik op terug...
******************************
Wil jij meer grip op je bedrijf?
Download gratis het e-book ‘Sneller en Slimmer Groeien’ en ontdek hoe je met een totaalaanpak je bedrijf sneller en evenwichtiger kunt opschalen